PAPAN 9

PAPAN 9
Original Artwork by Papa, Azhan and Nine (click image to link)
‘In the Name of God, Most Gracious, Most Merciful. By Time, indeed humanity is in a state of loss. Except those who believe and do righteous deeds, and (join together) in the mutual teaching of truth and in the mutual teaching of patience’ (Surah al-`Asr, 103:1-3)
"Professional Architect lives almost by faith. When called upon he can do the job without fear or favour. He possesses aspecialized skill and lives by a code of ethics cloaked in honour andintegrity. He is expected to speak his mind and give his views. Whenfaced with absolute wrong, he can resolutely disagree and walk away." quote from THE PROFESSIONAL MAN by Ar Dr Tan Loke Mun PRESIDENT PAM

Friday 22 February 2008

GAYUNG BERSAMBUT, KATA BERJAWAB

"Serangan ditangkis, kata dijawab; baik dibalas dengan baik, jahat dibalas dengan jahat."

Kepada mereka yang ambil berat tentang siapa sebenar dia Si Guest atau Si Azlan atau Si Farah pasti masih tertanya-tanya dan cuba membuat kesimpulan sendiri. Berdasarkan andaian-andaian yang aku buat berdasarkan kata-kata mereka telah membuatkan sesetangah pihak membuat kesimpulan mudah. Pasti korang menanti "hint" seterusnya.

Atas pertolongan seorang sahabat, aku cuba menjejak dimana datangnya berita buruk ini. Masih ingat kata-kata Si Azlan
"laa oarng kampung tak kenai ka? maklumla dok england"

Sedangkan sebenarnya dia sudah sebenarnya berada di England! ID adress tersebut merupakan ID di England.

Apakah pulak maksudnya bertanyakan

lan : aku teringin la nak pi sana...hang tolong rekomen aku kerja

Sedang dia dah pun berada di sini. Terbukti kini ia menjurus kepada satu negara. Tapi dimana? Korang pasti tanya. Ada pulak yang rasa kenal Si Farah tu merasakan hanya seorang saja Farah yang berada di England ini. Sedangkan nama Farah tersebut sememangnya bukan nama sebenar dan sememangnya datang dari orang yang sama si Guest aka si Azlan. Nyah tersebut yang mengunakan ID IP 80.168.113.162 sebenranya berada di kota London.



Aku rasa IP tu datang dari bangunan pejabat. Jika dari pejabat sudah tentu sudah berkerja. Barang siapa yang arif di London pasti dapat penduga di mana berdasarkan peta ini. Tapi masih belum menjurus kepada siapa sebenarnya Si Guest aka Si Azlan aka Si Farah ini. Namun berapa kerat Melayu yang berkerja di kawasan tersebut? Sendiri fikirlah. Aku yakin orang tersebut sedang membaca dengan penuh suspen. Perasaan takut yang akan menghantuinya sentiasa. Rasa takut diketahui oarang. Tapi aku takkan mudah membuat kesimpulan tanpa maklumat yang betul. Sekadar ini sahaja maklumat yang aku tahu. Selebihnya serah pada Allah yag maha mengetahui.
Aku dapat rasa yang mungkin tujuan asalnya bukan untuk mengenakan aku. Tapi mengunakan aku sebagai batu loncatan utuk memburukkan orang lain. Tapi percayalah kebenaran tetap benar. Aku hanya manusia biasa yang mencari kekuatan menempuh cabaran dalam hidup. Setiap cabaran aku perlu tempuh dan bukan mengelak atau menyembunyikan diri dari masalah. Biar apa pun niat Si Guest aka Si Azlan aka Si Farah aku sebenarnya tak tahu.

Kesimpulannya siapa sebenarnya gerangan manusia tersebut adalah tidak penting. Pengajaran sebenar adalah dari perjalanan ceritanya. Umpama "melanting menuju tampuk, berkata menuju benar". Paklan melaporkan dari Bury, Lancashire (gaya Karam Singh Walia).


tampuk, berkata menuju benar = Setiap usaha tentu ada maksudnya; dalam perundingan hendaklah ada kebenaran dan kejujuran melanting menuju

No comments: