PAPAN 9

PAPAN 9
Original Artwork by Papa, Azhan and Nine (click image to link)
‘In the Name of God, Most Gracious, Most Merciful. By Time, indeed humanity is in a state of loss. Except those who believe and do righteous deeds, and (join together) in the mutual teaching of truth and in the mutual teaching of patience’ (Surah al-`Asr, 103:1-3)
"Professional Architect lives almost by faith. When called upon he can do the job without fear or favour. He possesses aspecialized skill and lives by a code of ethics cloaked in honour andintegrity. He is expected to speak his mind and give his views. Whenfaced with absolute wrong, he can resolutely disagree and walk away." quote from THE PROFESSIONAL MAN by Ar Dr Tan Loke Mun PRESIDENT PAM

Saturday 23 February 2008

MENJEJAK PERJALANAN

Kewujudan blog ini bukan untuk menyebarkan fitnah atau mewujudkan syak wasangka. Jauh sekali memusnahkan kehidupan orang lain. Ia sebuah catatan perjalanan hidup yang pendek dalam pencarian makna dan tujuan kehidupan ini. Wujudnya blog di dorong oleh rasa kesunyian dan kekosongan jiwa. Ketika aku yang terdampar jauh diperantauan, jauh dari sentuhan tercinta dan pelukan manja anak-anak.Kekosongan yang membawa aku berfikir tentang perjalanan hidup yang telah aku tempuh. Sejauh mana aku menghayatinya, sejauh mana aku mengingatinya. Kisah ketika kecil, ketika dibangku sekolah dan kisah di alam remaja. Banyak diantara perjalanan ini tidak aku ingat dan lupa. Namun jejaknya masih ada. Aku dalam usaha mengumpulkan semua petanda.

Pada permulaannya aku cuba menulis dalam blog ini hanya tentang "architecture" dan menulis tentang kehidupan tersebut di dalam blog lain. Tapi sepanjang penulisan blog nie aku rasakan kehidupan dan architecture tak dapat dipisahkan. Nak tulis banyak-banyak blog pun macamlah banyak masa aku nak tulis. Lagipun bukankah ini dinamakan perjalanan kehidupan seorang "architectural designer".

Bagi memudahkan aku menulis dan meluahkan pendapat isi hati, aku akan kembali menulis dalam Bahasa Melayu dan untuk terus menulis tentang ke"poyo"an profession senibina dan seni aku aku tulis dalam bahasa orang putih nie. Kalau nampak bahasa Melayu tu, kira antaranya akan tertulis ayat-ayat bangang dan kepoyoan ku akan terserlah dalam penulisan bahasa Inggeris. Senang untuk sapa-sapa nak baca kedua-dua artikel nie ka, atau salah satu antaranya atau taknak baca langsung pun bolehhh...

Selamat membaca. Sesungguhnya segala kekurangan itu datang dari diri aku sendiri dan kelebihan dan bakat ini adalah milik Allah sebenarnya. Untuk kita sama-sama mensyukuri dan saling ingat mengingati.

No comments: